Informacja dotycząca odciążenia plecaków uczniowskich (klasy 4-6)

W trosce o odciążenie plecaków uczniowskich przyjęto konkretne rozwiązania, które prezentujemy poniżej.

  • W przypadku tych przedmiotów, z których uczniowie mają najwięcej godzin w tygodniu tj. język polski, matematyka i przyroda podręczniki można zostawiać bezpośrednio w salach lekcyjnych (z wyjątkiem niewielu pojedynczych klas, które nie mają matematyki i przyrody w jednej sali – tu nauczyciel wypracuje z uczniami jasne zasady).
  • Uczniowie powinni zabierać podręczniki do domu tylko wtedy, gdy jest zadana praca domowa. W przypadku matematyki była możliwość zakupienia wersji podręcznika z multipodręcznikiem, co pozwala na zostawienie w szkole wersji papierowej. Informacja o takiej możliwości widniała przy każdym wykazie podręczników.
  • Podręcznik z plastyki uczniowie mogą trzymać w szafkach – nauczyciel poinformuje uczniów, na których lekcjach będzie on potrzebny. Na zajęcia plastyki uczniowie przynoszą tylko ćwiczenia. W przypadku muzyki uczniowie mogą mieć jeden podręcznik na ławkę.
  • Nauczyciele na bieżąco będą informowali uczniów, którego podręcznika lub zeszytu ćwiczeń nie należy przynosić na najbliższą lekcję.
  • Wychowawcy na godzinie wychowawczej prześledzą wspólnie z uczniami plan lekcji i podpowiedzą, na których przerwach najlepiej skorzystać z szafek, żeby odciążyć plecaki.
  • Od 29.09.2014 uczniowie mogą korzystać z dostępu do szafek na każdej przerwie – rozdzielone zostały szatnie Szkoły Podstawowej i Gimnazjum.

Jeśli przyjęte rozwiązania mają się sprawdzić, rodzice powinni w tym zakresie współpracować ze szkołą.

  • Proszę sprawdzać w domu plecaki uczniów – zdarza się, że uczniowie pakują się na cały tydzień i podręcznik z przedmiotu, który jest raz w tygodniu noszą przez kilka dni.
  • Prosimy rodziców o mobilizowanie uczniów do pozostawiania podręczników w salach lub szafkach – obserwujemy, że nawet jeżeli nie ma zadanej pracy domowej uczniowie nie chcą zostawiać podręczników w klasie (mimo jasnych komunikatów nauczycieli).
  • Warto omówić ze swoim dzieckiem plan lekcji – jeżeli są takie dni, w których liczba podręczników czy zeszytów może być większa, to można podpowiedzieć dziecku, na której przerwie powinno się część rzeczy zostawić w szafce. To samo zrobią wychowawcy.
  • Prosimy o sprawdzanie plecaków uczniów pod kątem tego, czy na pewno wszystko co przynoszą uczniowie jest potrzebne – obserwujemy, że niektórzy uczniowie przynoszą po kilka piórników, przedmioty niezwiązane z lekcjami, ciężkie butelki z piciem (1,5 l.).

 

 

 

2014-10-02
Anita Fieducik