Gimnazjaliści czytają... piosenki!

 CZYTAM, bo LUBIĘ! to hasło akcji głośnego czytania w Gimnazjum. W tym roku przed uczniami postawiono trudne zadanie interpretacji tekstów piosenek. Niezwykle trafnie sens i potrzebę obecności piosenki w życiu codziennym wyśpiewał Kabaret Starszych Panów:

Po to wiążą słowo z dźwiękiem
  kompozytor i ten drugi,

Żebyś nie był bez piosenki,
  żebyś nigdy jej nie zgubił,

Żebyś w sytuacji trudnej
  mógł - lub mogła - szepnąć z wdziękiem:

Życie czasem nie jest cudne,
  ale przecież mam piosenkę.

Jakie piosenki towarzyszą młodzieży, kto dziś śpiewa o Waszych problemach, o rzeczach Wam bliskich? Próbując odpowiedzieć na te pytania, uczniowie z klasy IIIC i IIID zaproponowali niezwykle różnorodny repertuar piosenek, który zaprezentowali podczas  wspólnej imprezy czytelniczej.

Dyskusję o współczesnym patriotyzmie wywołał wiersz "Dla chleba" znany powszechnie jako "Góralu, czy ci nie żal?" Tekst z roku 1866 r. odczytany przez Dorotę Gryżewską, bez melodii nieodmiennie kojarzącej się z klimatem biesiady, okazał się bardzo wzruszający i zaskakująco współczesny. Justyna Kwiatkowska przypomniała równie ważny dla historii piosenki polskiej utwór Jana Pietrzaka "Żeby Polska była Polską", a Kamil Sobiepanek przeczytał „Sen o Warszawie”. Brawurowe wykonanie przyśpiewki "Cebula" kwartetu Przemysław Wodziński, Mateusz Janczarek, Krystian Kawaliło i Dominik Milej przeniosło nas w całkiem inną przestrzeń wrażeń artystycznych. Monika Paczuska i Filip Grzelczak zaprezentowali harcerską piosenkę "Krajka", w której opisy pięknej przyrody przywoływały myśl o zbliżających się wakacjach. Lecz już za chwilę teksty hip-hopowe wyrwały nas z błogiej sielanki, każąc zmierzyć się z wizjami współczesnej dżungli, gdzie coraz trudniej być sobą, gdzie wiara w siebie to jedyne, na czym można budować swoją przyszłość, bo żaden lekarz nie wypisze ci recepty na sukces (O.S.T.R. – "Czas dużych przemian"). Warto zwrócić uwagę, że piosenki hip-hopowe bardzo trudno interpretować w oderwaniu od melodii, z którą są niemal zrośnięte. A jednak głośne czytanie pokazuje ich siłę tkwiącą w prostym i pozbawionym upiększeń przekazie, który nie pozostawia nikogo obojętnym. Odwagą w dzieleniu się tym trudnym słowem wykazali się: Ewa Kowalczyk, Aleksandra Cackowska, Iwona Woźniak, Sebastian Staniszewski i Krzysztof Kudlak. Optymistycznym podsumowaniem tego niecodziennego korowodu rymów i rytmów niech będzie fragment piosenki Kamila Bednarka „Cisza” przeczytanej przez Jana Czerklewicza:

 Zagubiony w tłumie chcąc odnaleźć się w tym pędzie,
buduję swoje życie na miłości fundamencie...

Serdecznie dziękuję Pani Bogdzie Zych za owocną współpracę!

Uczniowie, którzy czytali piosenki otrzymali dyplomy oraz pamiątkowe fotomagnesy promujące akcję „Czytam, bo lubię!” Dziękuję Wam za zaangażowanie i stworzenie wspaniałej atmosfery podczas wspólnego czytania. Udowodniliście, że słowo ma wielką moc, a piosenki warto czytać.

 Agata Kropidłowska

2013-06-24
Agata Kropidłowska