Jesteś na archiwalnej stronie Szkoły Podstawowej w Izabelinie. Kliknij w poniższy link, aby przejść na aktualną stronę.

Nowy adres: https://izabelin.pl/sp/

Praktyczny poradnik dla rodziców w czasach zdalnego nauczania

Zachęcamy Rodziców do zapoznania się z poradnikiem przygotowanym przez szkolnego psychologa p. Katarzynę Chudecką i skorzystania z zamieszczonych załączników.

JAK ZABEZPIECZYĆ ZDROWIE PSYCHICZNE I EMOCJONALNE DZIECKA PODCZAS ZDALNEGO NAUCZANIA.

  1. Zagrożenia wynikające z izolacji:
  • Z obserwacji pedagogów i terapeutów po wiosennym zdalnym nauczaniu wynika, że niemal wszystkie dzieci mają wyższy poziom nerwowości, nadpobudliwości, obniżoną koncentrację uwagi na zadaniu, brak zainteresowania, nadmierne zamartwianie się.
  • Dzieci i młodzież ucząc się zdalnie mają małe możliwości interakcji pomiędzy rówieśnikami – zapominają, w jaki sposób się komunikować.
  • Często się zamyślają, nie rozumieją poleceń, mają obniżoną koncentrację uwagi, ze względu na to, że mózg ma ograniczone możliwości codziennego treningu. Podczas nauki w szkole, zarówno lekcji, jak i przerw, przemieszczaniu się, korzystaniu z zajęć dodatkowych, spędzaniu czasu wolnego - mózg ćwiczy dostosowanie się do różnych sytuacji społecznych i wymyślanie strategii zaradczych.
  • U dzieci obserwuje się zmęczenie psychiczne i fizyczne - zanika naturalna dziecięca energia, coraz trudniej wykonać im jakąkolwiek aktywność.
  • Utrata zdolności odczuwania przyjemności -  ponieważ podczas izolacji, braku interakcji z innymi ludźmi, obniżonej aktywności fizycznej, braku stałego pobudzenia mózgu, nie wytwarzają się hormony szczęścia, co może doprowadzić do zmian biochemicznych w mózgu.
  1. Jak zabezpieczyć zdrowie psychiczne i emocjonalne dziecka, które długotrwale przebywa w domu:
  • Stwórz przyjemne, wygodne, „szyte na miarę” miejsce do pracy, niech dziecko w miarę możliwości wybierze, przystosuje, udekoruje je samo (ulubiony kocyk, poduszka, kapcie, kubek, długopis itp.).
  • Zadbaj o ćwiczenia fizyczne w celu pobudzenia wydzielania hormonów. Może to być tor przeszkód w mieszkaniu, rowerek na balkonie lub spacer, jeśli mamy możliwość wyjść.
  • Wyłącz radio i telewizor z wiadomościami, które generują lęk. Dzieci przejmują również lęki od dorosłych. Jeśli chcemy wysłuchać informacji, może zróbmy to np.  w słuchawkach.
  • Wprowadź „Rodzinne afirmacje”: „Kocham Cię”, „Spotkamy się na obiedzie”, „Dasz radę”, „Uśmiechnij się”, „ Wierzę w Ciebie”. Piszemy na kartkach, które są widoczne i rozwieszamy w różnych miejscach w domu (na lodówce, na lustrze, na kubeczku itp.) , aby dziecko czuło bliskość i wsparcie rodzica.
  • Nauka w rękach dziecka. Rozwijaj u młodszych dzieci samodzielność - np. pokazuj jak się połączyć, nie rób tego za nie. Dziecko powinno być zaangażowane w lekcje tak, jakby było w szkole, mózg dziecka powinien być przez cały czas bodźcowany, jak na lekcjach.
  • Prowadź dzienniczek nastroju. Każdy z domowników wypełnia ikonografiką, raz dziennie, emocjonalny kalendarz (w załączniku). Systematyczne monitorowanie swojego nastroju jest jednym z najbardziej efektywnych sposobów na regulowanie emocji - poświęć 2 minuty na to, aby sprawdzić jak się czujesz- to niewiele- a korzyści dla zdrowia psychicznego bardzo dużo! 
  • Mapa myśli - zapisz w ciągu dnia, wszystko co wydarzyło się u Ciebie dobrego lub „Słoik wdzięczności” – przeznacz słoik, pudełko, ozdób i raz dziennie wrzucaj (każdy domownik) karteczkę z zapisaną sytuacją, za którą jesteś wdzięczny, z miłym wydarzeniem, które Cię spotkało. Umówcie  się, że raz w tygodniu otwieracie słoik i odczytujecie zapisane sytuacje. To sprawia, że uwaga przekierowuje się na pozytywne wydarzenia.  
  • Wprowadź nowe rodzinne zwyczaje na każdy dzień tygodnia, np. poniedziałek wspólna gimnastyka, wtorek gry planszowe (scrabble, państwa miasta, Ubongo, bierki, dixit, story cubes), środa karaoke, czwartek rodzinne czytanie (każdy ze swoją książką lub wspólna lektura), piątek zabawy z kocem itp.
  • Napiszcie książkę o Waszej rodzinie, zróbcie kronikę rodzinną – zaplanujcie wspólną aktywność długofalową, która będzie trwać po okresie izolacji, co da poczucie, że ten czas minie. 
  • Mandala” im większy format tym lepsza (w załączniku przykładowa) - każdy codziennie koloruje kawałek, aby stworzyć wspólne dzieło.
  • Zamiast pytać „Jak lekcje?” dziecko raz w tygodniu uczy czegoś dorosłego, przekazuje wiedzę, którą zdobyło na lekcjach. Daje to poczucie sprawczości i sprzyja budowaniu poczucia wartości.
  • Dziecko funkcjonuje w wielu obostrzeniach, co na pewno ma wpływ na jego kondycję emocjonalną – daj mu przestrzeń i czas na odreagowanie tych emocji, pomóż mu je nazwać. Zacznij od nazwania swoich.

POWODZENIA  :)

*opracowano, m. in. na podstawie webinaru Akademii Jeżowskiej „Jak zabezpieczyć zdrowie psychiczne i emocjonalne dziecka podczas zdalnego nauczania” oraz „Edukowisko”

 

2020-11-24
Barbara Szummer  

Pobierz pliki

\plik do pobrania Mandala.pdf (471.68 kB)