Kropka doda ci skrzydeł

Kiedy Peter Reynolds napisał książkę „The Dot” („Kropka”) nie myślał pewnie, że poruszy „kropkowy” świat i to dosłownie. Książeczka, o której mowa, opowiada o kropce, która zmieniła świat małej Vashti. A może to książka o Vashti - dziewczynce, która dzięki kropce uwierzyła w siebie...
 
Książka została przetłumaczona na ponad dwadzieścia języków oraz wydana alfabetem Braille’a. Napisana jest bardzo oszczędnie, ale w zamian otrzymujemy znakomite rysunki.
 
Mała Kropka – wielkie zmiany
 
Kropka z książeczki o Vashti stała się pretekstem do zorganizowania wielkiej światowej akcji – MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ KROPKIŚwięto Kreatywności i wiary we własne możliwości. Od pięciu lat 15 września obchodzi się International Dot Day. Uczniowie, nauczyciele, bibliotekarze, pracownicy instytucji kultury na całym świecie organizują tego dnia wiele działań, które pomagają dzieciom odkryć talenty, poznać ich mocne strony i je zaprezentować. Motywem przewodnim jest oczywiście kropka.
 
A co można zrobić z KROPKĄ? - zapytacie. A można wiele. Dzięki KROPCE...
  • powstają kropkowe dzieła sztuki;
  • powstają filmy animowane;
  • można tez stworzyć kropkowe matematyczne łamigłówki i labirynty;
  • powstała nawet strona dotycząca obchodów Dnia Kropki, na której umieszczane są dzieła znanych osób, między innymi kanadyjskiego kosmonauty komandora Chrisa Hadfielda, malarzy i artystów.
Izabelin w kropkach
 
W tym roku po raz pierwszy zorganizowaliśmy w naszej szkole DZIEŃ KROPKI. Kropkowe dekoracje w klasach, bibliotece i korytarzach szkolnych zapowiadały nadejście tego wyjątkowego dnia. A kiedy na uczniowskich strojach pojawiły się groszki, plamki i kropki - było już wiadomo, że możemy zaczynać. 
Każde spotkanie z uczniami rozpoczynaliśmy od głośnego czytania lub obejrzenia filmu na podstawie książki Petera Reynoldsa. Historia ta uświadomiła nam, że każdy z nas ma jakieś ukryte zdolności, że każdy z nas jest ważny. Skłoniła uczestników kropkowych zajęć do dyskusji na temat odkrywania talentów i poczucia własnej wartości. Próbowaliśmy odpowiedzieć sobie na pytania o to, co nas motywuje do rozwoju, co dodaje nam skrzydeł i pozwala pięknie żyć pełnią naszych możliwości, a co odbiera nam wiarę w siebie. 
 
Dalszą część zajęć wypełniały różnorodne działania plastyczne, literackie i ruchowe. I tak uczniowie z kl. 1a na lekcji plastyki rysowali na kartce w kropki swoje własne kompozycje, na lekcji wychowania fizycznego uczestniczyli w zabawach związanych z kołem, a na zajęciach świetlicowych mówili o własnych talentach i rysowywali je na kolorowych kropach.

Starsi uczniowie z kl. IV-VIII pisali kropkowe opowiadania, szukali kropek w starożytnym Egipcie i w matematycznych zadaniach. Tego dnia w bibliotece można było trafić na Harrego Kropkę i Władcę Kropek, a to za sprawą zabawy w zakropkowane tytuły. Uczniowie tworzyli samodzielnie kropkową biżuterię. Właściwie kropka opanowała korytarze, świetlicę i bibliotekę na kilka dni, bo jeden dzień to stanowczo za mało na tak dobrą zabawę. W tym czasie powstały prace plastyczne tworzone z wykorzystaniem patyczków, a dzięki aplikacji i stronie www.quivervision.com projektowaliśmy kule 3D. 

Serdecznie dziękujemy za współpracę wszystkim nauczycielom, którzy dali się zaczarować malutkiej kropce i zaprosili swoich uczniów do kratywnych działań!

To był pierwszy raz, a w naszych głowach cały czas tworzą się nowe pomysły...muszą poczekać... do przyszłego roku! :)

Zapraszamy do naszej wirtualnej galerii kropkowych prac i fotorelacji poniżej.
 
p. Magda i p. Agata :)
 
 

Zrobione przy pomocy aplikacji Padlet

 

2019-10-29
Agata Kropidłowska